SUMP – podporujeme vytvoření nové dopravní koncepce města Kyjova

V posledních měsících jste se mohli, v souvislosti s řešením městské dopravy, v různých médiích setkat se zkratkou SUMP. Také Kyjov v současné době rozvíjí plán na udržitelnou mobilitu ve městě, mimo jiné v rámci pracovní skupiny, která sdružuje odborníky na dopravu, urbanismus i architekturu. Iniciátorkou a hlavní hybatelkou vzniku této skupiny je kyjovská architektka Martina Černá. Požádali jsme ji tedy, aby onu neobvyklou zkratku vysvětlila a přiblížila, proč považuje dlouhodobou koncepci městské dopravy za důležitou.
Návrat do rodného Kyjova před pěti lety byl plný očekávání, ale i zklamání. Krásné město, přiměřeně velké na to, aby se dalo kamkoli dojít pěšky, jsme si dobrovolně zaplevelili auty. Nejen silnice, ale i náměstí, chodníky a zatravněné plochy. Jako členka Komise pro výstavbu a urbanismus (KVU, druhé volební období) mohu dobře pozorovat, jakým způsobem město přistupuje k řešení dopravně-stavebních úprav: snaží se vyjít vstříc všem, ale vždy je to bohužel na úkor chodce či cyklisty. Největší pozornost se zaměřuje na automobilovou dopravu a její hladký provoz, i když s velmi problematickými výsledky. V centru města přibývají stále nová parkovací místa, parkování na náměstí je za směšně nízkou cenu, téměř neexistují kontrolní mechanismy a zdá se, že ve městě je v pořádku parkovat kdekoliv. Úpravy město řeší nekoncepčně — od křižovatky po křižovatku, a co bude dál, „to se uvidí…“.
Na začátku loňského roku zazněla na schůzi KVU otázka, zda si má město nechat vypracovat nový dopravní koncept, nebo zda stačí oprášit stávající 13 let starý, zcela neaktuální dokument. Došlo mi v tu chvíli, že ve vedení města asi není nikdo, kdo by dokázal téma dopravy kvalifikovaně uchopit. Všichni v Kyjově máme názor a dojem, ale odborníků na dopravu je zde jako šafránu.
Při hledání ideálního formátu dopravní koncepce jsem proto oslovila dopravního inženýra Karla Říhu, který dříve působil jako vedoucí odboru dopravy města Zlína, kde měl na starosti přípravu koncepčních dopravních rozvojových materiálů. Jako externí poradce také pracoval například pro Rožnov pod Radhoštěm a Hranice na Moravě.
Karel Říha nám představil nový moderní strategický dokument tzv. SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan), česky Plán udržitelné městské mobility. Uspořádala jsem jeho přednášku pro zastupitele, členy Komise pro výstavbu a Komise životního prostředí, a také debatu s radními. Na základě těchto aktivit Rada města schválila finance na pořízení SUMP.
Podařilo se mi sestavit skvělou pracovní skupinu s odborníky z oblasti dopravy, architektury a urbanismu, doplněnou o členy z řad zástupců města a policie. V současné době (po roce od první přednášky a po půl roce od zahájení debat v pracovní skupině) odevzdal Karel Říha zadání pro výběrové řízení na firmu, která SUMP pro Kyjov vypracuje. Práce na SUMP je rozdělena na několik fází (analýza, návrh, akční plán). Na celý proces bude pracovní skupina stále dohlížet, korigovat jej a výsledky představovat veřejnosti.
Cílem tohoto dokumentu je za přispění občanů, místních, regionálních i státních orgánů najít možnosti udržitelné městské dopravní obsluhy území. Navržená opatření musí pokrýt všechny druhy dopravy – dopravu veřejnou i soukromou, osobní i nákladní, motorizovanou i pěší a statickou. Vytvoření Plánu udržitelné městské mobility bude řešit dopravní dostupnost, zlepší účinnost a hospodárnost systému, zvýší bezpečnost v dopravě a sníží negativní vlivy dopravy na životní prostředí. Výsledkem by mělo být atraktivnější a kvalitnější městské prostředí.
Osobně se budu nadále na přípravě tohoto důležitého dokumentu aktivně podílet s pevným přesvědčením, že nezůstane jen u jeho pořízení, ale že se bude v budoucnu používat jako nástroj pro rozvoj města. Jde totiž o dokument, který by měl mít podporu napříč politickým spektrem, měl by mít podporu vedení města i opozice. Také proto jsem ráda, že kromě zástupců vedení města je aktivním a platným členem pracovní skupiny také dlouhodobý podporovatel udržitelné dopravy v Kyjově a odborník na tuto problematiku Ing. Petr Valihrach, člen Pro Kyjov.
Martina Černá
Členové pracovní skupiny:
Ing. Karel Říha, dopravní inženýr, zpracovatel zadání SUMP
Ing. arch. Jindřich Nový, ředitel kanceláře městského architekta ve Zlíně
Ing. arch. Zbyněk Ryška, městský architekt ve Žďáru nad Sázavou
Ing. Zbyněk Sperat, Ph.D., spoluautor metodiky SUMP
Ing. arch. Václav Navrátil
Ing. Petr Valihrach, dopravní inženýr, zastupitel Pro Kyjov
Ing. arch. Martina Černá
Ing. arch. Jan Sances
Ing. arch. David Hoffmann, městský architekt v Kyjově
Kamil Filípek, radní
Hana Bednaříková, radní
npor. Mgr. David Trávníček, PČR Obvodní oddělení Kyjov
Adam Zálešák, odbor rozvoje města
Citace z Metodiky pro přípravu plánů udržitelné mobility měst České republiky, kterou zpracovalo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (Ministerstvo dopravy ČR):
“V dosavadním dopravním plánování měst často chybí systémový přístup, opatřenía investice v dopravě se tak rozhodují ad hoc bez řádné analýzy jejich potřebnosti a dopadů,navíc bývá pozornost dopravních expertů zaměřena pouze na motorovou dopravu a její infrastrukturu. Rozhodování jsou pak činěna v krátkém časovém úseku a bez dlouhodobévize. Volení zástupci měst a pracovníci relevantních odborů navíc čelí tlaku rozdílných a mnohdy protichůdných požadavků. Tyto problémy v dopravním plánování by měl řešitkoncepčně právě Plán udržitelné městské mobility.“