Novinky ze zasedání finančního výboru

Pravidelné zasedání Finančního výboru (FV) se konalo 18. února 2025, z projednávaných témat bychom chtěli zmínit zejména tato: čerpání úvěru na Aquavparku Kyjov s.r.o. a hospodaření společnosti; nový pracovník Městského úřadu; služby poskytované městu společností vlastněnou bývalým tajemníkem Mgr. Zdražilem.
Úvěr na Aquavparku
Zastupitel KDU Pavel Berka se dotazoval na čerpání úvěru na Aquavparku v loňském roce. Podle poskytnutých informací město čerpalo 8 mil. Kč v říjnu a 41 mil. Kč v prosinci 2024, úvěr byl tedy vyčerpán v plné výši 330 mil. Kč. Doplňující otázka – bez relevantní odpovědi – směřovala k důvodům pro dočerpání úvěru za situace, kdy má rozpočet města kumulovaný přebytek (saldo) cca 150 mil., a další finanční prostředky tedy nepotřebuje. Tento postup vedení města je nelogický a nehospodárný, protože zvyšuje dluhové zatížení města.
Hospodaření Aquavparku
FV byla předložena předběžná uzávěrka za rok 2024. Hospodářský výsledek představuje ztrátu cca 7 mil. Kč, a to i přesto, že na zářijovém zastupitelstvu všechny přítomné ujišťoval jednatel Aquavparku Kyjov s.r.o. a místostarosta Daniel Čmelík, že ztráta bude maximálně 5 mil. Kč.
Zároveň už došlo k úhradě splátek (jistiny) v celkové výši 16,5 mil. Kč, a k tomu splátka úroků tvořila 15,3 mil. Kč. Kromě ztráty tak město celkem zaplatilo za rok 2024 částku 31,8 mil. Kč.
Nový pracovník městského úřadu
Ing. Valihrach požádal o informace týkající se nového zaměstnance městského úřadu, který byl údajně přijat jako asistent místostarosty Daniela Čmelíka. Tento nový zaměstnanec je velmi nestandardně jako koordinační, projektový a programový pracovník začleněn do organizační struktury v Úseku administrativy a spisové služby, kde už působí dvě pracovnice sekretariátu starosty a místostarosty. Nejen Petra Valihracha zajímá, kdo a proč rozhodl o jeho přijetí, na základě jaké kvalifikace a požadavků výběrového řízení, jaká je jeho pracovní náplň a kolik finančních prostředků bude jeho místo občany Kyjova stát. Skutečně v řízení městského úřadu přibylo tolik agendy, že ji dva místostarostové a dvě sekretářky již nezvládají a potřebují dalšího člověka?
Místostarosta Kamil Filípek k položenému dotazu na jednání FV uvedl, že tento zaměstnanec byl představen na poradě vedení města jako nový kolega zajišťující PR a další projekty (o jaké konkrétní projekty jde jsme se nedozvěděli, PR pro Kyjov řeší tisková mluvčí). V dalším nás odkázal na tajemníka úřadu, který rozhoduje o personálních otázkách. (Po odchodu Mgr. Filipa Zdražila z funkce tajemníka je dočasně vedením městského úřadu pověřena Mgr. Veronika Kmentová, vedoucí právního oddělení). Vedoucí finančního odboru paní Frolcová doplnila, že její odbor žádnou z požadovaných informací nemá. Sdělila pouze, že rada města počet zaměstnanců úřadu ani objem finančních prostředků na platy nezvyšovala. Situaci se chceme věnovat na nejbližším zastupitelstvu.
Městské zakázky pro firmu bývalého tajemníka
Na závěr jednání FV se ing. Berka zajímal, zda firma Komunikuj na 1 s.r.o., jejímž spolumajitelem je bývalý tajemník města Filip Zdražil, fakturovala v minulosti nějaké služby městu Kyjov. Vedoucí odboru požádala o zaslání dotazu emailem s uvedením IČ společnosti, aby mohla následně odpovědět. Odpověď přineseme v některém z našich dalších článků.
Pavel Berka, zastupitel za KDU-ČSL, člen finančního výboru