Kontrola není sprosté slovo. Je to nutnost. Jaké máme možnosti?

Na základě požadavku opozice i části veřejnosti město Kyjov, zřizovatel Aquaparku s. r. o. (AvP), provedlo auditní šetření. Výsledky auditu známe a je dobré si připomenout, jaká cesta k nim vedla, a podívat se, jaké další možnosti pro budoucnost máme k dispozici. V září 2023 se kvůli pochybnostem s neuspokojivě odůvodněným předčasným odchodem prvního ředitele začalo mluvit o auditu AvP. První místostarosta a zároveň jednatel AvP tehdy potvrdil, že audit bude, dokonce forenzní. Pro vysvětlení: forenzní audit je intenzivní šetření realizované nezávislým subjektem za účelem detekce konkrétního protiprávního jednání a zdokumentování veškerých souvisejících okolností, následků a důsledků. Po tomto prohlášení volání po odpovědích na čas utichlo. Jenže…
Jenže nic se nedělo, auditorská firma AUDIT BRNO od objednávky ustoupila pro „nedostatek času“ a město oslovilo firmu AUDIT AK CONSULT, a z forenzního auditu se nakonec vyklubal audit účetních závěrek. Opět vysvětlení: audit účetních výkazů, nebo také finanční audit, je nezávislé ověření účetních výkazů auditorem v míře dostatečné k vyslovení názoru, zda předložené účetní výkazy účetní jednotky jsou pravdivé a věrné a zda jsou v souladu s odpovídajícími předpisy. Cílem auditu je zvýšení věrohodnosti účetních informací společností, které zveřejňují účetní závěrku.
Rozdíl je zjevný.
Z účetního auditu jsme se dozvěděli, že až na pár chybně vyplněných kolonek a nerozúčtovaných položek se: „žádné významné nedostatky či skutečnosti nezjistily.“ Tečka.
Téma i my považujeme za uzavřené. Přesto nás zajímalo, jaké možnosti má město, veřejnost, opozice při kontrole městských společností. Zajímalo nás, zda a jaké státní instituce mají právo kontrolovat dění v obecních společnostech. S dotazem jsme proto oslovili odborníky na Ministerstvu vnitra a Ministerstvu financí.
Obec, což je územní samosprávný celek, spravuje své záležitosti sama prostřednictvím zastupitelstva. Stát může do činnosti obce zasahovat pouze tehdy, když je to nezbytné k ochraně zákona, a to pouze způsobem, který stanoví zákon.
Obec má na starosti také kontrolu hospodaření právních osob, které sama zakládá, například společností s ručením omezeným. Kontrola se provádí podle plánu obce a v souladu se zákonnými předpisy, na jejichž základě byla právnická osoba založena.
Obec jako zakladatel společnosti má právo na kontrolu jejího hospodaření. Kontrolu může provádět finanční výbor nebo kontrolní výbor obce, které slouží jako kontrolní a iniciativní orgány zastupitelstva. Tyto výbory mohou jednat například v situacích, kdy rada obce plní roli valné hromady, a během svých jednání přijímají usnesení, která kontrolní výbor může následně přezkoumávat.
Další způsob, jak kontrolovat hospodaření společnosti s ručením omezeným, je externí finanční audit, který provádí nezávislá firma.
Pokud se v oblasti veřejných zakázek objeví problém, dozor nad dodržováním pravidel vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tento úřad má pravomoc dohlížet pouze na veřejné zakázky, které jsou zadávány podle platných zákonů.
Při využívání veřejných prostředků podléhá činnost obce auditu, což je externí kontrola, jejímž cílem je ověřit, zda obec správně hospodaří s financemi a dodržuje zákony. Auditor zkoumá, jak obec nakládá s majetkem, a sestavuje zprávy, které upozorní na případné nedostatky a doporučí opatření k nápravě.
U obcí, které zakládají obchodní společnosti, většina kontrol probíhá v rámci soukromého práva, například při jednání valné hromady nebo dozorčí rady. Ministerstvo spravedlnosti je odpovědné za výklad zákona o obchodních korporacích.
Pokud je třeba rozhodnout o provedení kontroly nějaké obchodní společnosti, měla by ji vykonávat rada obce, jakožto zakladatel. Rada obce se tedy postará o kontrolu činnosti obecních obchodních společností.
Pokud občané nejsou spokojeni s vyřízením svých podnětů radou obce, mohou se obrátit na zastupitelstvo, které je nejvyšším orgánem obce a může také iniciovat kontrolu obchodních společností.
Co dodat závěrem? Snad jen to, že svou roli budeme s kolegy v opozici pomocí dostupných nástrojů plnit i nadále až do doby, kdy se role obrátí a jiní budou kontrolovat nás.
Erik Schovanec
Zastupitel za KDU, člen kontrolního výboru