Chceme stejná pravidla pro všechny

Pro starostu se jedná o “pokus o nápravu katastrofální dopravní situace v ulici Urbanova”, jak zaznělo v diskusi na XIII. zastupitelstvu města, pro nás je to ukázka nerovného přístupu a využívání chyb v systému. Neomlouvá ho ani fakt, že “bohužel má tři auta,” ani to, že žádal o dočasné parkovací místo (bez omezení délky povolení).
Situace je navíc v přímém rozporu s právě probíhající diskuzí v rámci projektu SUMP, na který se město chystá vynaložit nezanedbatelnou finanční částku a do kterého odborníci z mnoha oborů vkládají svou energii. Podle nás je nejvyšší čas otevřít diskuzi nad parkováním ve všech kyjovských ulicích – ovšem s jasnými pravidly a rovným přístupem pro všechny.
Dosavadní praxe byla taková, že občané, kteří uvažovali o zbudování parkovacího místa v zelené ploše před svým domem, například s využitím zatravňovacích dlaždic, podali žádost na Odbor majetku města, který ji vyřídil. Úředník zodpovědný za tuto agendu žádal v případě pochybností o stanovisko Komisi pro výstavbu a urbanismus. Komise tyto žádosti po předchozí domluvě s dalšími orgány města většinou nedoporučovala ke schválení, pokud k vybudování parkovacího místa v travnatém pásu nebyl mimořádný důvod, typicky pohybový handicap majitele nemovitosti. Podle dlouhodobého postoje komise měli majitelé parkovat svá vozidla na svých pozemcích. Jinak by se mohlo například stát, že se obyvatelé některého z kyjovských sídlišť dohodnou a nechají si schválit parkoviště na všech zelených plochách v okolí.
Rozhodující slovo ale vždy měl a má příslušný odbor, komise je pouze poradním orgánem. To platilo až do chvíle, kdy se na stůl Odboru majetku dostala žádost o zřízení parkovacího místa na travnatém pásu před domem starosty města. Odbor tuto žádost ani nezamítl ani nepovolil, ale naprosto nestandardně předal k vyjádření Komisi životního prostředí - jako první tohoto druhu vůbec.
Komise životního prostředí nebyla informována o postoji Komise výstavby a urbanismu, členové proto nevznesli námitky, ale ani o žádosti nehlasovali. Pouze ji vzali na vědomí. Na základě neutrálního postoje poradního orgánu pak dal starosta nebo jím pověřená osoba pokyn Technickým službám k vybudování stání na vlastní náklady. A stalo se.
Jsme rádi, že v diskusi na zastupitelstvu od pana starosty Lukla zaznělo, že je připraven parkovací místo odstranit a prostor uvést do původního stavu. Věříme, že se tak stane v nejbližších dnech.
Pokud v podobných případech nebudeme postupovat podle zavedených pravidel, může se úřad snadno dočkat dalších žádostí občanů, kteří uvítají místečko pro svá auta, teréňáky nebo čtyřkolky s pořadovým číslem tři.
Zájemcům doporučujeme poslech celé diskuse z volné rozpravy zastupitelstva 3. 6. 2024.
Lukáš Fridrich, zastupitel za Pro Kyjov